top of page

Community för hudvårdsintresserade

Offentlig·33 medlemmar

Smart-TV, Android-box eller Apple TV: vilken enhet funkar bäst med nordiska IPTV-lösningar?

Jag har testat tre setup: inbyggd app i Smart-TV, billig Android-box och Apple TV 4K. Inbyggda appar lockar med enkelhet, men uppdateras ojämnt och fjärren är sällan byggd för kanalzappning. Android-box gav flest val av spelare, EPG-hantering och M3U-stöd, men kräver att man bryr sig om codecs, deinterlacing och fjärrens kvalitet. Apple TV vinner i polish och uppskalning, och med rätt app är buffring och timeshift utmärkt. För äldre föräldrar valde jag Apple TV; för mig själv, en Android-box där jag kan meka med buffertar och ramar per kanal.

4 visningar

Det praktiska är hur snabbt man går från start till bild, och hur väl EPG och favoritlistor funkar. På min Android-box kan jag sortera grupper, gömma dubbletter och lägga upp “matchläge” med kortare buffert, medan “filmkväll” har längre. Apple TV glänser med färghantering och jämn 60 Hz, men vissa spelare saknar avancerad M3U-redigering. Smart-TV-appar är lotteri – vissa är fina, andra verkar övergivna. När ni jämför, skriv upp vad ni vill göra dag 1 kontra dag 30 och märk raden med “iptv”, så glömmer ni inte kärnkraven bakom det tekniska snacket.

bottom of page