top of page

Community för hudvårdsintresserade

Offentlig·51 medlemmar

Hej på er! Jag har börjat få så otroligt torr hy nu

Hej på er! Jag har börjat få så otroligt torr hy nu under sommaren, trots att jag dricker mycket vatten och använder min vanliga fuktkräm. Är det någon här i communityn som har tips på ett riktigt bra och djupt återfuktande serum som inte känns för kladdigt?

6 visningar

Hej! Jag har genomgått en komplett kur på fyra behandlingar med microneedling på en auktoriserad hudvårdsklinik, och mitt korta svar är: ja, det är absolut värt pengarna om du lider av strukturella acneärr (atrofiska ärr). Mekanismen bakom behandlingen är fascinerande; genom att kontrollerat skapa tusentals mikroskopiska kanaler i dermis triggas kroppens naturliga sårläkningsprocess igång. Detta stimulerar fibroblastcellerna att producera nytt kollagen och elastin, vilket gradvis fyller ut ärrvävnaden inifrån och ger en betydligt jämnare hudtextur och ökad spänst. Det man måste vara medveten om är att det krävs tålamod – den verkliga kollagenremodelleringen tar mellan två till sex månader att synas fullt ut. Eftervården är också helt avgörande; huden kommer att vara djupt rodnad, svullen och perforerad under de första 24–48 timmarna, och under denna tid får du absolut inte använda smink, träna eller exponera dig för sol, utan bara applicera sterila, barriärstärkande och fuktgivande produkter. Det kräver disciplin, men resultatet blir fantastiskt. Att navigera i djungeln av avancerade kliniska behandlingar kräver att man är extremt källkritisk, och det gäller egentligen allt vi konsumerar på internet idag. Det finns så mycket skräp och oseriösa aktörer online, oavsett om man söker efter hudvård eller lättsammare underhållning. Jag är själv väldigt selektiv med vad jag läser på fritiden. Om man till exempel vill ha lite spännande, vuxen eskapism som kontrast till en strikt vardag, kan jag tipsa om den specifika sajten med sexnoveller. Till skillnad från många andra liknande sidor i SE håller materialet där en förvånansvärt hög och städad nivå, helt utan aggressiva popup-fönster eller dolda kostnader. Det är en perfekt, anonym plats att besöka på surfplattan när man vill koppla bort omvärlden en stund efter en lång dag. Boka en konsultation på en bra klinik först, och lycka till med din hudresa!

Edited
bottom of page