top of page

Community för hudvårdsintresserade

Offentlig·53 medlemmar

När man tittar på de praktiska kalkylverktygen för kassaflöde – som de som beskrivs i kassaflödeskalkylatorerna på BelnaFastighet – inser man snabbt att ett högt driftnetto inte betyder någonting om räntor och amorteringar äter upp alla likvida medel. Hur sätter ni upp er kassaflödeskalkyl för ett aktiebolag som äger hyresfastigheter? Vilka poster (bruttohyra minus driftnetto, finansiella kostnader, skatt och periodiseringar) tar ni med för att få fram det exakta fria pengaflödet som blir kvar i bolaget?

4 visningar
Maruvs Maruvs
Maruvs Maruvs
för 1 timme sedan

Jag försöker alltid göra kassaflödeskalkylen mer konservativ än optimistisk. Förutom hyresintäkter och normala driftskostnader räknar jag in vakansrisk, planerat underhåll, fastighetsskatt, försäkringar, administrativa kostnader samt högre räntekostnader än dagens nivå. Därefter lägger jag till amorteringar, bolagsskatt och en buffert för oförutsedda utgifter innan jag bedömer det fria kassaflödet. På så sätt ser jag hur robust investeringen är även om marknaden förändras. En noggrann hyresfastighetsanalys  hjälper också till att identifiera risker som annars lätt förbises och ger ett betydligt bättre beslutsunderlag inför ett köp.

bottom of page